lørdag 5. januar 2013

Har noen erfaring med frø fra denne?

Jeg har en Voksduftranke, Stephanotis floribunda, som har fått en frukt.
Den er ca 11 cm lang og 4 cm på det bredeste. Først var den grønn og glatt. Nå er den litt rynkete (har jeg vannet for lite eller er det vanlig?) men fortsatt grønn.


 
Frukten skal bli gul etter hvert (fant opplysningen i en bok).
Frøene som utvikles kan såes, men det står ikke noe mer.
Er det noen som ser dette som har erfaring med å så disse frøene?
Hvordan vet jeg at frøene er modne?
Må de såes på spesiell måte?
Spent på om noen har tips....................... :-)

3 kommentarer:

  1. Så spennende! Jeg søkte litt på nettet, og fant dette:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stephanotis_floribunda
    Jeg er ikke så stødig på å lese på engelsk! Leste forresten et sted at den trenger 12 måneder på å modne frø, men da blir det til gjengjeld 75-100 frø :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Stilig, har aldri sett at det har kommet frukt på denne.
    Fant dette: http://www.gardenlife.com/store/THE-ALIEN-PODS.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar, begge to. :-)
      Det blir spennende å se om jeg får til dette. Frøene er tydeligvis ikke modne før om ca et år!
      Og 75 - 100 frø!!!!!!!!!!!!!!!
      Jeg kommer tilbake med fortsettelsen når det begynner å skje noe!

      Slett