mandag 30. juli 2012

Storkenebbfamilien

Storkenebbfamilien består av fem slekter.
Pelargonium er en, og det er den jeg jeg har satt meg mest inn i.
Jeg liker også Geranium og Erodium, og har noen i hagen.

Her er en samling "portretter" av geraniumene jeg har. Jeg har ikke navnene på alle
Noen er høye og noen er lave. Bladverket er også forskjellig, men jeg liker måten de vokser på.

Jeg kjøpte en ny Erodium sist uke:


Erodium guttatum
Det er lett å se slektskapet mellom de tre slektene.
Alle har nebb-formet frøstand, derav familienavnet; Storkenebbfamilien.
De har også 5 kronblader. Hos Erodium og Geranium er disse jevnstore og jevnt fordelt rundt senter av blomsten. Pelargonier (de fleste artene) har to kronblader som peker oppover og tre som peker nedover, ofte har de ulik størrelse. Det er ofte markeringer (mønster som er landingsstriper for insekter) på de to kronbladene som peker oppover.
Pelargonier er ikke herdige (jeg har hørt om et par arter som kan være det men har ikke testet det selv), Geranium er herdige planter (iallfall de jeg har), og noen sorter av Erodium er herdige. Jeg har en Erodium manescavii som har tålt 6-7 vintre, jeg hadde en Erodium pelargoniufolium noen år (ikke nå lenger) og jeg håper at Erodium guttatum vil tåle vinteren.

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad i Geranium, de er stort sett problemfrie planter i hagen Du hadde mange flotte.
    Noen få pelargonier har jeg, men de passer ikke så godt ute her på vestlandet. Jeg syns de blir så stygge i regnvær.
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett