mandag 20. mai 2013

Grønt, grønt, grønt...........

Det var så lysegrønt og fint i skogen i dag!
Bøkeløvet har akkurat sprunget ut, og de fleste andre trær også. Det tilogmed duftet grønt!
Svarttrosten sang og våren var intens!

Jeg plukket en fin bukett.
Heggen hadde akkurat begynt å blomstre så jeg måtte ta med noen små stilker.
Hegg er åpningen på den flotte tida "mellom hegg og syrin". 

Jeg fant noen sterkt rødlilla blomster fra erteblomstfamilien. Vårerteknapp, Làthyrus vèrnus.
Og like ved et par Rød jonsokblom, Melàndrium rùbrum.

I en skråning fant jeg noen Marianøkleblomst, Prìmula vèris.
Da jeg var liten kalte vi dem "17.mai-blomst".
Det var egentlig Liljekonvaller, Convallària majàlis, jeg håpet å finne.
Det var masse knopper, så om 3-4 dager er det sikkert mengder. Jeg fant bare noen få som hadde begynt å springe ut.
Langs nesten hele veien vokste det Skogfiol, Vìola riviniàna. De har ikke så lange stilker så de syns nesten ikke her.

Vi vet om et sted med masse Ramsløk, Àllium ursinum.
Blomstene var ikke helt utsprungne, men de åpner seg nok snart.
 (Jeg ble så ivrig at jeg plumpa med begge beina da jeg så alle bladene og knoppene, så nå ligger skoa i vaskemaskinen).
 
Og så var det slutt på alle de deilige fridagene i mai.
Men det er lange lyse kvelder, og mye å gjøre i hagen. Jeg gleder meg!
 
Håper dere tar dere tid til å nyte tiden "mellom hegg og syrin".
 
*** 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar