søndag 22. april 2012

Søndag i drivhuset

Våren er her!
Jeg lengter etter å sette fingrene i jorda, men ryggen vil ikke - så jeg setter fingeren på utløserknappen i stedet. For i drivhuset er blomstringen i gang.


P. triste

P. triste er en av de merkelige pelargoniene. Den liker at det er kjølig og blomstrer tidlig på våren, før det blir ordentlig varmt i drivhuset. Bladene ser ut som gulrotgrass, finflikete og myke. De visner ned ganske raskt, men nye kommer til, - så lenge det er kjølig i lufta.  Blomstene er små  og sitter på lange stilker. De er gul-grå-hvite med tynne lilla markeringer og knallgule støvknapper. Når det blir varmt, går planten bokstavlig talt under jorda. Og jeg har holdt på å kaste potta flere ganger, før jeg lærte meg at sånn er P. triste.
P. triste kom til Europa i første halvdel av 1600-tallet, og ble først kallt Geranium Indicum noctu odoratum. Den regnes som den første pelargonien som kom til Europa. 
'Lavender Lad'
'Lavender Lad' eller 'Deerwood Lavender Lad' er en primærhybrid.
Den er tatt fram av Faye Brawner i USA og er en krysning av P. ionidiflorum og P. dichondrifolium. Blomstene har en kraftig blå-cerise (lavendelblå?) farge. Det står i bøker at navnet kommer av duften på bladene. Bladene lukter godt, men jeg syns ikke de dufter lavendel. Jeg syns assosiasjonen til blomsterfargen passer bedre.

P. x 'Ardens'
 I år har min lille P. x 'Ardens' vokst seg nett og pen. I fjor var planten bare et år gammel og veksten var ikke så jevn.
P. x 'Ardens' er en primærhybrid, og man antar at den er en krysning mellom P. lobatum og
P. fulgidum. Den er fra 1810, Lee`s Nursery, Hammersmith.

P. x 'Ardens'

Og bare for å ta opp tråden fra et tidligere innlegg, det kom bare en "ny" blomst på min Cottenham Surprise. Alle de andre blomstene på samme stilk ser ut som de skal!
Forøvrig er engelen full av blomster nå!
Cottenham Surprise - med sport

1 kommentar:

  1. Veldig kjekt å lese om pelargoniene dine:)) Ardens var nyydelig! Ønsker deg en fin tirsdag. Klem fra Ellen.

    SvarSlett